Wysłany:
2023-07-25, 19:49
, ID:
6477961
2
Zgłoś
@Halman że zapomniał hamulców z bazy...
Hamulce mogą się też przegrzać, np. na stromym zjeździe. Wtedy działają bardzo słabo lub w ogóle.
Dlatego w ciężkim sprzęcie, ciężarówkach, autobusach, pociągach itp., montuje się tzw. retardery, czyli hamulce dynamiczne albo "hamulec górski" (hydrokinetyczne lub elektromagnetyczne). Nie mają one elementów ciernych, a czynnikiem powodującym hamowanie jest olej (zasada działania podobna jak w automatycznej skrzyni biegów, tylko odwrotnie), albo pole magnetyczne (silniki indukcyjne ale też odwrotnie). W pierwszym przypadku olej jest chłodzony w chłodnicy oleju, w drugim przypadku najczęściej powietrzem). Retarder ma za zadanie wywołać opór mechaniczny, aby zmniejszyć prędkość obrotową w układzie napędowym (są montowane na sztywno pomiędzy skrzynią biegów, a wałem napędowym. Nie zaleca się jego stosowania na śliskiej nawierzchni, gdyż działa tylko na ciągnik (na koła napędowe) i może to doprowadzić do złożenia się (złamania) zestawu z naczepę/przyczepą.
Retarder nie może zastąpić tradycyjnych hamulców tarczowych/bębnowych, bo praktycznie nie działa przy bardzo małych prędkościach.